Juhtum 3 - Ost Markit.eu veebipoest
Taust
Markit.eu on üks Eesti suuremaid (suurim?) ettevõtetele suunatud, it-kaupade müüjaid. Markit tegutseb veebipõhiselt, ilma reaalse poeta. Markit pakub oma teenuseid 26 Euroopa riigis. MarkIT Holding AS müügitulu 2011 aastal oli 34 467 415 € ja ärikasum 76 038 €. Markit-sse on investeerinud ka Skype loojate riskikapitalifirma Ambient Sound Investments. Markit võimaldab tellida kaupa väga paljudest Euroopa suurtest IT-hulgiladudest, kusjuues kauba hind ja tarneaeg võib erineda väga suuresti iga eseme puhul. Kuna Markit.eu on toodud siinkohal positiivse "uue äriloogika" näitena siis käesolev keskendub pigem asjadele, mis nad õigesti teevad. Markit-i omapäraks on ka avatud hinnastamine - st omapoolne marginaal on 5-9% vahepeal.Ostuprotsess
- Leiad endale vajamineva toote
- Teed valiku lähtuvalt toote hinnast ja vajadusel ka tarneajast
- Praktiliselt iga tellimuse puhul on näha iga üksiku eseme asupaika (sinna saabumisaega ja lahkumisaega) veebi vahendusel - Markit võimaldab kullerfirmade tellimuse tarneloole pidevat ligipääsu.
- Kaup saabub sellel ajal, mis veebileht lubab. Või varem.
- Kuller toob ukseni (kuller on tasuta, kui tellimus ületab minimaalse tellimuse summa, mis on umbes 100€. (alla miinimumtellimuse summa on teenuse maksumus mõne euro ringis).
- Tasud kas ettemaksuna või krediidina.
Mis on nende teguviisi puhul vale
- Kuna tegu on väga selgelt äritarbijale suunatud teenusega, siis eratarbijal ei ole võimalik Markit.ist otse tellida.
- Kuna kaupa on tohutus koguses, siis võib teinekord soovitu leidmine võtta aega. Eriti kui erinevad laod kasutavad sama kauba jaoks erinevaid koode.
Positiivset
- Valida saab sobiva toote lähtuvalt hinnast ja tarneajast - teinekord on soodushind pika tarneajaga ja vahepeal õigustab väga lühikese tarneajaga toote puhul kallis hind.
- Kliendile antakse pidevat tagasisidet tarnete olukorrast. See on võimalik ka tellimuse iga üksiku eseme lõikes.
- Kliendi ootusi ületatakse pidevalt (tarneaeg on sageli lühem kui lubatud)
- Suurte tellimuste puhul on kohaletoomine tasuta.
- Kauba valik on väga suur ja ladude arv, mida kontrollitakse pidevalt on ka väga suur.
- Toimub pidev kasutaja tagasiside küsimine personaalselt ja ka tagasiside küsitluste kaudu.
Samasse lugudesarja kuuluvad ka:
- Väike vaade Eesti veebipoodide hetkeolukorrale. Bauhof, Euronics, Markit näitel
- Juhtum 1 - Bauhofi veebipood ja konstruktiivne kriiitka
- Juhtum 2 - Ost Euronicsi veebipoes
- Aastast 2009: E-äride nõrkusest, tugevusest ja ellujäämisest
Kommentaarid
1) Esmalt kindlasti mitte ei ole Markiti marginaal 5-9%. Vt suvaliste toodete võrdlust näiteks siin igati usaldusväärse ajalooga e-poes www.digizone.ee, kus tootevalik on samuti üsna lai ja mitmekülgne.
2) Miks Markit ei tegele ja ei hakkagi tegelema jaekliendiga on põhjus lihtne - selliselt on juba eos välistatud täna e-kaubandust kammitsevad õiguslilkud, ent väga suures osas kaupmehe õigusi piiravad probleemid, mis kaasnevad tarbijale müügiga. Juriidilisele isikule müügiga sellised ärisegavad piirangud puuduvad. Ja Markit teab seda ja seda ka väga edukalt ära kasutab.
3) Markit-st on tavakasutaja seisukohast (need, kes ei ole otseselt IT-juhid) toodete välja filtreerimine enam kui keeruline. Seevastu heaks tavakasutajale arusaadavate filtritega näiteks jällegi juba ülalmärgitud e-pood.
Tänud kommenteerimast.
1) Kahjuks ma ei leidnud enam seda kohta, kust ma selle 5-9 % võtsin, kuid ilmselt oli mingist avalikust allikast. Hetkel kontrollisin ja aastaaruande kohaselt oli marginaal (gross margin) tõesti 10% kandis.
2)oma arust ma pole ka kuskil öelnud et nad kindlasti peaksid sellega tegelema, lihtsalt eraisikuna ütlen, et selle puudumisest eraisikule on kahju, kuid on selge et nad tegutsevadki omas nishis.
3) Vaidlen vastu, ei ole väga keeruline. piisab vajaminevate asjade sisestamisest otsingusse ning ka filtrid on väga spetsiifilised. Filtrid töötavad nii angu peavadki, oma sihtrühmale. Ja sihtrühm saab aru. Markit, ei olegi väga koht kust "vanaema" tüüpi ostja midagi leiab.